Kart

Velg et menypunkt fra menyen til venstre på kartet for å orientere deg om turløyper som fører frem til Lavvuen i Tromsdalen

Lavvuen i Tromsdalen

Drøye 2 kilometer opp i Tromsdalen friluftsområde på nordsida av Tromsdalselva finner du Lavvuen.

Tuil-anlegget

Turen fra TUIL-anlegget til Lavvuen på Tromsdalens nordside er den mest solrike turtraseen. Her finner du mange flotte steder å sitte i ly og bare slikke sol på vei opp.

Gravlunden

Stor parkeringsplass og utgangspunkt for turen opp til Lavvuen. Her har også lysløypa tilslutningspunkt.

Turistveien snuplass

Ca 2 kilometer opp Turistveien fra Tromsdalen kirke ligger Turistveien snuplass, også kalt Grinden av mange. Fra snuplassen opp til Lavvuen er det ca. 1,8 km. Nærmeste busstopp før snuplassen er i Gausdalsvegen/Turistveien (ca. 770 meter).

Sportskafeen

Selve kafeen brant ned tidlig på 70-tallet, men navnet er bevart på folkemunne. Her ligger også skytebanen. Herfra opp til Lavvuen er det ca. 0,8 kilometer.

Tindvegen

Helt øverst i Tindvegen i Tromsdalen har lysløypa et tilslutningspunkt hvor du kan følge den og andre turveger videre innover dalen til Lavvuen.

Dalheim

En drøy kilometer forbi Lavvuen ligger Dalheim. Et flott område med en liten foss og gamle ruiner.

Svarthammaren

Svarthammeren er et fjellheng og utsiktsplatå like før foten til Tromsdalstinden, ca 2.2 km opp fra Dalheim. Her har du en storslått utsikt utover hele dalen..

Fjellheisen Øvre Stasjon

Følg turvegen som går langs kraftlinjen i begynnelsen og fortsett bakover fjellet og ned dalen. Flott dagstur.

Fjellheisen Nedre Stasjon

Både sommer- og vinterstid kan du komme til Lavvuen fra Fjellheisen. Stor parkeringsplass ved nedre stasjon. Ta heisen opp, og fortsett bakover fjellet og ned dalen. Flott dagstur.

Busstopp Gausdalsvegen

Hit kommer du med bussrute 26. Busstoppet er det første etter Spar-butikken og nærmest Turistveien snuplass, knappe 800 meter lenger opp.

Busstopp Åsvegen

Hit kommer du med rute 26, og stoppet er det tredje etter Spar-butikken. Gå stien ned til Tindvegen via Skarvegen, der lysløypa har et tilslutningspunkt og følg løypa oppover langs elva.

Busstopp Sentrum

Rute 20, 24, 26 og 28 går fra Havnegata i Tromsø sentrum (v/Torget). Samtlige ruter kan benyttes for å komme til Tromsdalen alt etter hvor du ønsker å starte turen til Lavvuen.

Busstopp Bruvegen

Tar du bussrute 28 bør du gå av her og gå oppover Turistveien helt til snuplassen. Følg turvegen videre. Evt kan du ta av til venstre v/dyreklinikken og inn Myrvegen halveis opp, og følge den til enden og videre rett ned en liten sti, over Skarvegen og til Tindvegen der turløypa også starter fra.

Busstopp Båthavna

Hit kommer du med rute 20 og 24. Følg vegen innover langs elva (ikke over rødbrua) inn til Tromsø Camping, og fortsett på samme vegen forbi TUIL-anlegget og til parkeringsplassene ved gravlunden. Der starter turvegen opp Tromsdalen til Lavvuen.

Les omtale

Blå prikket linje viser helårsløyper og rød viser sommerruter. Vis kartet i Google.